Artikel 1 definities

1.1 Met ‘Opdrachtnemer’ wordt bedoeld ’(Eten & Anders BV) GEWOON eten en meer…’ die haar bedrijf inzet voor het verlenen van diensten en verkopen van producten.

1.2 Met ‘Opdrachtgever’ wordt bedoeld de natuurlijke of rechtspersoon die met opdrachtnemer een overeenkomst heeft gesloten.

1.3 Een ‘Overeenkomst’ is een schriftelijke overeenstemming tussen opdrachtgever en opdrachtnemer terzake een of meer door opdrachtnemer te verlenen diensten / te verkopen producten tegen een door opdrachtgever en opdrachtnemer overeengekomen geldbedrag.

1.4 Met ‘annulering’ wordt bedoeld de in schriftelijke vorm door opdrachtgever gedane mededeling dat van een of meer overeengekomen diensten geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal worden gemaakt, dan wel de in schriftelijke vorm door opdrachtnemer gedane mededeling dat een of meer overeengekomen diensten geheel of gedeeltelijk niet verleend zullen worden.

1.5 Met ‘dagen’ worden kalenderdagen bedoeld.

1.6 Met ‘werkdagen’ worden alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en algemeen erkende feestdagen bedoeld.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1 De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door opdrachtnemer met opdrachtgever gesloten overeenkomsten en op alle aanbiedingen van opdrachtnemer tot het sluiten van een overeenkomst. Andere algemene voorwaarden zijn daarop niet van toepassing, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Indien naast de algemene voorwaarden andere voorwaarden van toepassing zijn, prevaleren in geval van tegenstrijdigheid de algemene voorwaarden van de opdrachtnemer.

2.2 Afwijken van de algemene voorwaarden is slechts mogelijk bij door beide partijen geaccordeerde geschrifte en van geval tot geval.

2.3 Zijn de algemene voorwaarden eenmaal rechtsgeldig toepasselijk verklaard op een 
overeenkomst, dan wordt de laatst geldende versie van deze algemene voorwaarden toepasselijk geacht op alle volgende overeenkomsten tussen dezelfde partijen.

2.4 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.

2.5 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

2.6 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

2.7 Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

 

Artikel 3 Aanbiedingen

3.1 Alle door of namens opdrachtnemer gedane aanbiedingen zijn 14 werkdagen geldig, tenzij anders vermeld en/of tenzij opdrachtnemer de aanbieding binnen die termijn intrekt. Na deze periode vervallen eventuele opties en tarieven en daarnaast kan opdrachtnemer de gereserveerde capaciteit aanwenden voor andere aanvragen.

3.2 Een opdrachtgever verstrekt alle benodigde info voor een opdracht of bestelling. Opdrachtnemer brengt een aanbieding uit in de vorm van een offerte. Opdrachtgever dient een schriftelijke opdrachtbevestiging aan opdrachtnemer zenden als deze van de offerte gebruik wil maken. Deze opdrachtbevestiging dient binnen 14 dagen van de offertedatum en bovendien uiterlijk vijf dagen voor het evenement door opdrachtnemer ontvangen te zijn. Maakt opdrachtgever geen uitdrukkelijke bezwaren in de opdrachtbevestiging, dan wordt de offerte waarnaar de opdrachtbevestiging verwijst, geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.

3.3 Opdrachtnemer is hoe dan ook pas gebonden als zijn schriftelijke aanbieding tijdig is aanvaard, of als hij een opdrachtbevestiging verstuurd heeft. Het risico op directe en indirecte gevolgen van onduidelijkheden door mondelinge of telefonisch gegeven opdrachten en gedane mededelingen berust bij opdrachtgever.

3.4 Opdrachtgever kan tot 5 dagen voor de datum van het evenement een lager aantal dan het oorspronkelijk opgegeven aantal gasten doorgeven aan opdrachtnemer. Bedraagt het gecorrigeerde aantal gasten minder dan 50% van het oorspronkelijke aantal, dan is er sprake van een gedeeltelijke annulering, waarop artikel 6.1 van overeenkomstige toepassing is. In dat geval bepaalt opdrachtnemer de creditering aan de hand van de gegevens vermeld op de offerte of opdrachtbevestiging. Deze regeling is van overeenkomstige toepassing op assortimentswijzigingen door opdrachtgever voor de dag van uitvoering. 
Bij verschijning van meer gasten op de dag van uitvoering dan het overeengekomen aantal, worden de daarmee samenhangende kosten op basis van de gegevens vermeld in de offerte of opdrachtbevestiging extra in rekening gebracht. Opdrachtnemer kan uiteraard niet garanderen dat alle onaangekondigde en onvoorziene gasten kunnen genieten van een compleet pakket zoals in de offerte genoemd is.

3.5 Afspraken tussen opdrachtgever en personeelsleden en arbeidskrachten van opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingehuurde dienstverleners, binden opdrachtnemer niet tenzij deze schriftelijk namens opdrachtnemer zijn bevestigd.

3.6 Alle in een offerte of opdrachtbevestiging verwerkte, of daarbij gevoegde, afbeeldingen, tekeningen, ideeën en gegevens dienen uitsluitend tot gebruik in het kader van de te verstrekken of verstrekte opdracht en mogen door opdrachtgever niet voor andere doeleinden worden gebruikt, noch aan enigerlei derde worden verstrekt. Alle rechten daarop blijven berusten bij opdrachtnemer.

3.7 De onder 3.6 bedoelde bescheiden blijven eigendom van opdrachtnemer. Opdrachtnemer behoudt zich dan ook het recht voor om die bescheiden te vorderen.

 

Artikel 4 Prijzen

4.1 Alle in offerte en overeenkomst genoemde prijzen zijn exclusief B.T.W. Alle overige heffingen, welke van overheidswege worden opgelegd, komen voor rekening van opdrachtgever.

4.2 Verstrekt opdrachtnemer een samengestelde prijsopgave, dan bestaat er geen verplichting tot uitvoering van een gedeelte van de opgave tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.

4.3 Indien Gebruiker met de Opdrachtgever een vaste projectprijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.

4.4 Indien een de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de overeenkomst meer bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, dan is uitsluitend de Opdrachtgever die een beroep toekomt op titel 5 afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij Opdrachtnemer:

– alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomene uit te voeren;

– indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Gebruiker rustende verplichting ingevolge de wet;

– indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zal plaatsvinden;

– of, bij levering van een zaak, indien is bedongen dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.

4.5 Indien een of meer kostprijsfactoren na de totstandkoming van de overeenkomst een verhoging van minder dan 10% ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd deze verhogingen aan opdrachtgever door te berekenen.
Een prijsverhoging als bedoeld onder 4.3 geeft opdrachtgever in dit geval niet het recht de overeenkomst te ontbinden.

 

Artikel 5 Betaling

5.1 De betaling dient te geschieden 14 werkdagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld in de offerte.

5.2 Opdrachtgever is verplicht 80% van de overeengekomen prijs als aanbetaling na de totstandkoming van de overeenkomst te betalen, tenzij anders is vermeld in de offerte.

5.3 Indien een aanbetaling niet tijdig ontvangen is, heeft opdrachtnemer het recht de opdracht per direct te annuleren en verdere uitvoering van de opdracht te weigeren, zonder in verzuim te geraken. Dit geldt als een annulering door opdrachtgever, en artikel 6.1 is van overeenkomstige toepassing.

5.4 Indien opdrachtgever niet binnen 14 dagen na factuurdatum volledig heeft betaald, is opdrachtgever met ingang van de datum waarop de betalingstermijn is verstreken tot aan de datum van betaling aan opdrachtnemer over het uitstaande bedrag een wettelijke rente per kalendermaand verschuldigd ex artikel 6:119 BW. Een gedeelte van een maand wordt hierbij voor een volle maand gerekend. Deze berekeningen worden ook toegepast in het geval van aanbetalingsfacturatie waarbij niet binnen 14 dagen of niet uiterlijk 3 dagen voor het evenement volledig is betaald.

5.5 Ingeval opdrachtgever in gebreke is gesteld aan zijn betalingsverplichtingen of andere verplichtingen, is opdrachtgever vergoeding verschuldigd van alle kosten die opdrachtnemer moet maken ter verkrijging van voldoening buiten rechte, verder te noemen ‘incassokosten’. Deze incassokosten worden gesteld op minimaal 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,–. Uit het enkele feit dat opdrachtnemer juridische bijstand heeft ingeroepen, blijkt de gehoudenheid tot betaling van incassokosten. Daarnaast draagt opdrachtgever de kosten van gerechtelijke maatregelen ter verkrijging van voldoening, indien daartoe door opdrachtnemer wordt overgegaan.

5.6 Indien de kredietwaardigheid van opdrachtgever daartoe naar het oordeel van opdrachtnemer aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te verlangen dat deze zekerheid geeft in de vorm van een bankgarantie voor de betaling van toekomstige termijnen.

5.7 Opdrachtgever is niet gerechtigd zich te beroepen op verrekening.

5.8 Eventuele geschillen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever naar aanleiding van door opdrachtgever gedane reclames, dan wel uit anderen hoofde, geven 
opdrachtgever niet het recht zijn betalingsverplichtingen op te schorten, tenzij hij daartoe door de bevoegde rechter uitdrukkelijk is gemachtigd.

5.9 Opdrachtnemer behoudt zich het recht op retributie voor.

 

Artikel 6 Annuleringen

6.1 Opdrachtgever kan een overeenkomst enkel annuleren, mits hij tegelijkertijd onherroepelijk aanvaardt de hierna bepaalde bedragen te betalen. Een dergelijke annulering wordt geacht te zijn aanvaard indien opdrachtnemer de annulering niet onverwijld verwerpt.

a) Bij annulering meer dan 30 dagen voor de (eerste) dag van uitvoering is 
opdrachtgever gehouden 50% van de totale aanneemsom aan opdrachtnemer te 
betalen.

b) Bij annulering 14 dagen of meer voor bedoeld tijdstip is opdrachtgever 
gehouden 75% van de totale aanneemsom aan opdrachtnemer te betalen.

c) Bij annulering minder dan 7 dagen voor bedoeld tijdstip is opdrachtgever gehouden 100% van de totale aanneemsom aan opdrachtnemer te betalen.

6.2 Annulering kan uitsluitend schriftelijk gebeuren. Voor de berekening van het te betalen bedrag wordt uitgegaan van de dag, waarop de schriftelijke annulering opdrachtnemer heeft bereikt.

6.3 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor opdrachten die in strijd blijken met overheidsvoorschriften, veiligheidseisen, dan wel de goede smaak, te annuleren, ook indien de opdracht reeds bevestigd is en/of er een begin van uitvoering is gemaakt. Dit geldt als een annulering door opdrachtgever, en artikel 6.1 is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 7 Uitvoering

7.1 De uitvoering van de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is gebaseerd op de door opdrachtgever aangegeven aard van het evenement, opgegeven aantallen en opgegeven omstandigheden. Indien de opgave van opdrachtgever niet overeenkomt met de daadwerkelijke aantallen, omstandigheden of aard van het evenement, is opdrachtnemer, onverminderd het bepaalde in artikel 3.3, niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen daarvan.

7.2 Opdrachtgever staat ervoor in dat opdrachtnemer alle noodzakelijke voorbereidingen tijdig op de locatie kan uitvoeren onder kosteloze tijdige terbeschikkingstelling van de nodige faciliteiten, zoals gas, water, elektriciteit, bewegwijzering en ruimten tenzij anders overeengekomen.

7.3 De opdrachtnemer kan derden inschakelen om aan de opdracht te kunnen voldoen, echter blijft opdrachtgever verantwoordelijk voor deze derden. Hierbij wordt tevens gedoeld op eisen aan faciliteiten, naleving van wettelijke eisen, nakoming van tijdsplanningen, aansprakelijkheden en dergelijke. Opdrachtnemer neemt het organiseren uit handen van opdrachtgever maar kan niet verantwoordelijk noch aansprakelijk worden gesteld voor directe of indirecte gevolgen van (het gebrek aan) acties van derden.

7.4 Indien opdrachtgever enige voor hem uit een overeenkomst met opdrachtnemer voortvloeiende verplichting niet stipt nakomt, heeft opdrachtnemer het recht de nakoming van alle verplichtingen jegens opdrachtgever op te schorten en alle overeenkomsten met opdrachtgever direct te ontbinden, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling dan wel rechterlijke tussenkomst benodigd is, een en ander met behoud van het recht op schadevergoeding. In dat geval is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer verschuldigd is, terstond opeisbaar.

7.5 Opdrachtnemer is gerechtigd, tenzij anders vermeld in de offerte, zonder bericht en zonder toestemming van opdrachtgever de opdracht of onderdelen daarvan te laten verrichten door (niet bij hem in dienst zijnde) derden, indien dit naar het oordeel van opdrachtnemer een goede en efficiënte uitvoering van de opdracht bevordert.

7.6 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst toestemming van een derde nodig is, draagt opdrachtgever zorg voor een tijdige verkrijging van de toestemming op kosten van opdrachtgever. Opdrachtgever verstrekt uiterlijk één week voor de uitvoering van de opdracht schriftelijk bewijs aan opdrachtnemer dat alle benodigde permissies verkregen zijn. Het niet verkrijgen van een vereiste toestemming komt geheel voor risico van opdrachtgever.

7.7 Opdrachtnemer neemt maatregelen om de geheimhouding te verzekeren van alle aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en inlichtingen. Opdrachtnemer zal zodanige gegevens en inlichtingen niet zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever aan derden kenbaar maken.

7.8 Indien opdrachtnemer eten en drinken, zonder personeel, aflevert bij opdrachtgever, heeft opdrachtgever 2 uur garantie op de kwaliteit van het eten vanaf het moment van aflevering.

7.9 Indien opdrachtgever en/of gasten van opdrachtgever eten of drinken van locatie meenemen, is dat voor eigen risico van opdrachtgever en/of zijn gasten.

7.10 Opdrachtnemer maakt indien nodig gebruik van de brandvoorzieningen en wettelijk verplichte middelen en functies (zoals Bedrijfs Hulp Verleners) van opdrachtgever. Opdrachtgever is er dan ook verantwoordelijk voor naleving van dergelijke eisen op locatie tijdens de gehele periode van opbouw tot en met afbraak van het evenement.

7.11 Eventuele extra, niet geoffreerde kosten tijdens het evenement/arrangement dienen door de Opdrachtgever direct zelf afgerekend te worden. Opdrachtnemer neemt geen verantwoordelijkheid voor kosten anders dan geoffreerd en/of overeengekomen.

 

Artikel 8 Transport en werkomstandigheden

8.1 Tenzij anders wordt overeengekomen is de keuze van het transport aan opdrachtnemer. Opdrachtgever is verplicht alle maatregelen te nemen voor een snelle lossing van de goederen. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor de wijze van opslaan door opdrachtgever. Heeft opdrachtgever verzuimd tijdig maatregelen te nemen voor een gedegen inontvangstneming van de producten/goederen, dan is opdrachtnemer gerechtigd deze voor rekening en risico van opdrachtgever te lossen en op te slaan waarmee opdrachtnemer aan de leveringsplicht heeft voldaan. opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de goederen in gedeelten te leveren

8.2 Opdrachtgever verbindt zich ertoe tijdig zorg te dragen voor het feit dat de werkzaamheden welke niet behoren tot de opdracht aan opdrachtnemer, naar de eis van opdrachtnemer en dus ook tijdig zijn verricht, zodat het afleveren en het opstellen van de benodigde inventaris en goederen/producten geen vertragingen ondervinden, dat de toegang tot de ruimten waarin opdrachtnemer dient te werken onbelemmerd is en dat het werk ter plaatse een goede en ongestoorde voortgang kan vinden.

8.3 Opdrachtgever geeft opdrachtnemer de ruimte te kunnen werken volgens de wettelijke regels op het gebied van hygiëne, arbo, veiligheid en milieu.

 

Artikel 9 Reclame

9.1 Opdrachtgever is verplicht bij de uitvoering van de verstrekte opdracht te controleren of de uitvoering van de opdracht overeenkomt met hetgeen opdrachtgever wenst volgens de afspraken die in de overeenkomst zijn vastgelegd.

9.2 Reclames zijn mogelijk indien deze schriftelijk en gemotiveerd binnen 7 werkdagen na uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer worden ontvangen. Uitgangspunt bij reclames is de tussen partijen overeengekomen offerte of opdrachtbevestiging. Kennelijke druk-, schrijf- en/of telfouten, dan wel onduidelijkheden in offertes, opdrachtbevestigingen en/of prospectussen binden opdrachtnemer niet.

9.3 Een aantoonbaar gebrek in een onderdeel van de uitvoering van de opdracht geeft opdrachtgever niet het recht de totale geleverde prestatie af te keuren.

9.4 Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor tekortkomingen die zijn veroorzaakt of ontstaan door schuld of toedoen van opdrachtgever of derden, dan wel door van buiten komende oorzaken.

9.5 Ingeval reclame een ontvangen factuur betreft, dient deze binnen 7 dagen na factuurdatum per aangetekende brief of telefax ter kennis van opdrachtnemer te worden gebracht. Reclames die opdrachtnemer na het verstrijken van de hiervoor genoemde termijn van 7 dagen bereiken, hoeven door opdrachtnemer niet meer in behandeling genomen te worden. Opdrachtgever wordt geacht na het verstrijken van de voorgenoemde termijn van 7 dagen, akkoord te zijn gegaan met de hem toegezonden factuur, conform de overeenkomst.

 

Artikel 10 Aansprakelijkheid

10.1 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook geleden door opdrachtgever en/of diens gasten en/of degenen die hen vergezellen en/of derden, tenzij de schade het directe gevolg is van opzet of grove schuld van opdrachtnemer.

10.2 Iedere eventuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer, uit welken hoofde dan ook, is steeds beperkt tot maximaal de overeengekomen prijs van de opdracht dan wel, indien dat meer is, het bedrag dat terzake het betreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekeraar van opdrachtnemer vergoed wordt.

10.3 Voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van ondergeschikten is opdrachtnemer niet aansprakelijk.

10.4 Indien de verhouding van de aan opdrachtgever te leveren prestatie ten opzichte van de omvang van de door opdrachtgever geleden schade daartoe aanleiding geeft, zal de door opdrachtnemer te vergoeden schade worden gematigd.

10.5 Bedrijfsschade en andere indirecte schade komt niet voor vergoeding in aanmerking. Opdrachtgever dient zich desgewenst tegen deze schade te verzekeren. Mocht in rechte komen vast te staan dat opdrachtnemer toch verantwoordelijk is voor bedrijfsschade, dan zijn de leden 1, 2, 3 en 4 van dit artikel van overeenkomstige toepassing.

10.6 Opdrachtgever wordt te allen tijde als de eigenaar, huurder of gebruiker van de ruimte aangemerkt, ook indien de huur door bemiddeling van opdrachtnemer tot stand is gekomen. Voor de tijdens de gebruiksperiode door opdrachtnemer of anderen aan de ruimte toegebrachte schade aanvaardt opdrachtnemer geen aansprakelijkheid en opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden te zake.

10.7 De opdrachtnemer kan derden inschakelen om aan de opdracht te kunnen voldoen, echter blijft opdrachtgever aansprakelijk voor deze derden. Hierbij wordt tevens gedoeld op faciliteiten, nakoming van wettelijke eisen, het nakomen van tijdsplanningen, aansprakelijkheden en dergelijke. Opdrachtnemer neemt het organiseren uit handen van opdrachtgever maar kan niet verantwoordelijk noch aansprakelijk worden gesteld voor directe en indirecte gevolgen van (gebrek aan) acties van deze derden.

10.8 Bij plaatsing van vlaggenmasten of noodzakelijke verankeringen van huur- of inrichtingmaterialen en tentpaviljoens welke geschiedt op aanwijzing en/of met toestemming van opdrachtgever, aanvaardt opdrachtnemer geen enkele aansprakelijkheid voor eventueel ontstane schade.

10.9 Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die voor opdrachtnemer en/of enige derde is en/of zal ontstaan als direct en/of indirect gevolg van wanprestatie en/of onrechtmatig handelen van opdrachtgever en/of diens gasten en/of degenen die hen vergezellen, alsmede voor de schade die is veroorzaakt door enig dier en/of enige stof en/of enige zaak waarvan opdrachtgever en/of diens gasten en/of degenen die hen vergezellen houder zijn en/of die onder hun toezicht staan.

10.10 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal van eigendommen van opdrachtgever en/of diens gasten en/of degenen die hen vergezellen op de plek waar de opdracht wordt uitgevoerd.

10.11 Wordt een opdracht verstrekt door twee of meer opdrachtgevers, zijnde natuurlijke of rechtspersonen, dan zijn deze personen ieder voor zich hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige nakoming van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen van opdrachtgever.

 

Artikel 11 Klachten

11.1 Opdrachtgever dient klachten over de kwaliteit van etens- en/of drinkwaren binnen 2 uur na levering aan opdrachtnemer te melden, opdat opdrachtnemer de gelegenheid heeft de gegrondheid van de klacht eventueel ter plekke te (laten) controleren en indien mogelijk te verhelpen.

11.2 Eventuele klachten worden door opdrachtnemer slechts in behandeling genomen indien opdrachtgever onmiddellijk bij de constatering de gebreken aan opdrachtnemer doorgeeft en binnen 5 werkdagen opdrachtnemer daarvan schriftelijk in kennis heeft gesteld, onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond der klachten, alsmede wanneer en op welke wijze het gebrek is geconstateerd.

 

Artikel 12 Eigendom goederen

12.1 Alle serviesgoederen, tafelzilver, tafels, stoelen, linnengoed en andere door opdrachtnemer ter beschikking gestelde non-consumptieve goederen blijven eigendom van opdrachtnemer. Indien goederen van opdrachtnemer achterblijven, moeten deze door opdrachtgever ongefrankeerd aan opdrachtnemer geretourneerd worden. Schade aan of verlies van deze goederen, welke is veroorzaakt door opdrachtgever of zijn genodigden of personeelsleden, moeten door opdrachtgever aan opdrachtnemer tegen kostprijs worden vergoed. De betalingscondities zijn uiteraard ook op dergelijke schadeverrekeningen van toepassing.

 

Artikel 13 Overmacht

13.1 Als overmacht voor opdrachtnemer gelden alle omstandigheden buiten toedoen van opdrachtnemer, waardoor de normale uitvoering der overeenkomst wordt verhinderd. Als overmacht geldt in het bijzonder ook vertraging als gevolg van onverwachte verkeershinder; een dergelijke vertraging en de gevolgen daarvan kunnen opdrachtnemer nimmer worden toegerekend en komen nimmer voor zijn rekening.

13.2 In geval van overmacht zal opdrachtgever aan opdrachtnemer nog 1 maand na de overeengekomen datum van levering de gelegenheid geven zijn verplichtingen na te komen tenzij het, naar partijen bekend is, een fatale datum betreft.

13.3 Indien de toestand van overmacht aanhoudt en uitvoering ook na deze maand niet mogelijk is, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en ingebrekestelling. In dat geval dient de ontbindende partij de wederpartij hiervan schriftelijk in kennis te stellen, zij is dan niet tot enige schadevergoeding gehouden. Een gedane aanbetaling zal worden terugbetaald.

13.4 Bijzondere omstandigheden die stagnatie in de bereiding of verzending veroorzaken, zij het voorzien of onvoorzien, schorten de verplichting tot levering van opdrachtnemer voor de duur van deze omstandigheid op.

13.5 Indien de opdracht dient te worden uitgevoerd in door derden ter beschikking gestelde ruimten is opdrachtnemer op geen enkele wijze aansprakelijk indien de betreffende ruimten niet door de betreffende derden ter beschikking worden gesteld conform de geldende afspraken in de overeenkomst.

 

Artikel 14 Toepasselijk recht

14.1 Op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever gesloten, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

14.2 Bij verschil van uitleg tussen de Nederlandse tekst en eventuele buitenlandse vertalingen daarvan is de uitleg volgens de Nederlandse tekst bindend.

 

Artikel 15 Geschillen

15.1 Alle geschillen met betrekking tot of voortvloeiende uit of verband houdende met de door opdrachtnemer gedane offertes en de met opdrachtnemer gesloten overeenkomsten alsmede alle invorderingen wegens wanbetaling, zullen bij uitsluiting worden gebracht voor de absoluut bevoegde rechter in de vestigingsplaats van opdrachtnemer, tenzij opdrachtnemer verkiest de vordering in te stellen voor de rechter in de woonplaats van opdrachtgever.